Fossilförbud 2030

Idag drar Naturskyddsföreningens kampanj Fossilförbud 2030 i gång!
Målet är att få upp frågan på agendan inför valet 2022 och arbetet kommer att pågå ända fram till valdagen. Vi lyfter kampanjen även i Kiruna och startar med att slå ett slag för namninsamlingen som finns här – skriv gärna på! https://www.naturskyddsforeningen.se/kampanj/fossilforbud/

Se även Naturskyddsföreningens presskonferens, den första av tre.
Presskonferensen innehåller bl.a. :

• Ny Sifoundersökning: så ställer sig svenska folket till ett liv utan fossila bränslen.
  • Klimatstatistik visar temperaturökningens påverkan på skog, glaciärer och väder. Sveriges utsläpp är en bidragande faktor.
  • Därför är ett fossilförbud nödvändigt, Kevin Anderson, professor och klimatforskare vid Manchester University.
  • Så genomförs fossilförbudet, Josia Hort, miljöjurist på Naturskyddsföreningen, presenterar en ny juridisk analys.
  • Uppmaningar till politikerna.

Vill du vara med och driva kampanjen i Kiruna? Välkommen att ta kontakt med oss!