Välkommen på guidad visning av utställningen ”I stjärnornas fotspår—Britta Marakatt-Labbas broderade världar”

Den 31 oktober kl 18.00 håller Konstmuséet Kin i Stadshuset en guidad visning för Naturskyddsföreningen av utställningen;
”I stjärnornas fotspår—Britta Marakatt-Labbas broderade världar”

Visningen är kostnadsfri och ingen föranmälan krävs.

Lite kort om utställningen:

Med verk som Garjját (Kråkorna), Girdi noaiddit (Flygande shamaner) och Historjá har Britta Marakatt-Labba skapat en rik och poetisk berättelse om samerna, det enda urfolket på den europeiska kontinenten, och deras kamp för marken och kulturen.

Utställningen I stjärnornas fotspår—Britta Marakatt-Labbas broderade världar är konstnärens största retrospektiv i både Sápmi och Sverige. Fler än sjuttio verk skapade över fem årtionden vittnar om hennes unika metod där hon med broderi, applikation, infärgning och obehandlat tyg väver samman personliga erfarenheter från livet i norr med klimatkrisen som drabbar hela planeten.

Så hittar du på museet

Välkommen till Kin museum för samtidskonst. Museet finns inne i Stadshuset Kristallen på plan 2, 3, 4 och 5, bakom dörrarna med gröna skyltar. Vi träffas vid Kins gröna reception i stadshushallen.