Vad händer med Nunasvaara? – Kom och lär dig mer!

Du som varit orolig för ifall det blir en grafitgruva kan få veta mer om läget och även hjälpa till!
Sedan i våras driver Naturskyddsföreningen i Kiruna ett projekt där vi har anlitat naturvårdsexperten Jan Henriksson att kontrollera den naturvärdesinventering som prospekteringsbolaget Talga AB haft som grund.

Vi får nu också besök av Diego Marin från EEB, Europeiska miljöbyrån, en sammanslutning av alla miljöorganisationer i Europa med filmteam samt av journalisten Mats Hellmark och fotografen Erik Abel från Sveriges Natur – den största natur- och miljötidningen i Sverige!

Vad händer?

Torsdag 21 september under dagen

Diego Marin från EEB kommer med filmteam till Nunasvaara. Filmen kommer att visas i tysk och österrikisk TV samt i EU-parlamentet.
Du kan komma med – ring Urpo!

Torsdag 21 september kväll

Jan Henriksson, naturvårdsexperten samt journalisten Mats Hellmark från Sveriges Natur och fotografen Erik Abel kommer till Vittangi.
Du kan träffa dom – ring Urpo!

Fredag 22 september kl. 18.00

Öppet hus på Håkan Lundströms “Områdi”. (Ollasbyvägen, Vittangi)
Jan Henriksson berättar vad han har hittat i Nunasvaara och som Talga missat.

Fika.
Du kan hjälpa till med fikat och givetvis komma och lyssna och ställa frågor! Ring gärna Urpo om du vill hjälpa till!

Lördag 23 september hela dagen

Exkursion i Nunasvaara. Kom med ut och se med egna ögon på plats.
Du kan hjälpa till att inventera hotade arter!

Söndag 24 september

Du kan hjälpa till att inventera hotade arter!

RING Urpo Taskinen 070-629 58 02

• Pdf-fil av bilden Ja till framtid utan gruvor vid vara alvar
Om Nunasvaara på Naturskyddsföreningen i Norrbottens läns webb
EEB
Sveriges Natur

Infällda bilden visar en smultronkantarell funnen i Nunasvaara.